Auschwitz-iadul din trecut


Birkenau a fost un lagăr de concentrare nazist din Polonia, care în timpul celui de -al Doilea Război Mondial a avut un rol de distrugere în rândul populaţiei evreieşti din Europa şi nu numai a acesteia. Peste 1,1-1,6 milioane de oameni au fost exterminaţi în acest lagăr. El a fost ca în marea majoritate a lagărelor de concentrare naziste, comandat de trupele de infanterie SS.

La fiecare lagăr era adăugat, la ieşire câte un crematoriu pentru cadavrele deţinuţilor. Lângă acest crematoriu se mai afla şi câte o cameră de duşuri, care avea ca scop gazarea prizonierilor.

Povestea unui fost detinut: “Într-o zi de iarnă, ţin minte că era data de 11 ianuarie 1945, fiind la muncă, la aproximativ 10 km de lagăr, o idee mi-a străfulgerat prin cap: tata era mort. Cînd am ajuns în lagăr l-am găsit viu. L-am îmbrăţişat, poate şi mai tandru ca altădată. Mi-a destăinuit că a avut o tentativă de sinucidere, folosind cureaua de la pantaloni, dar aceasta s-a rupt şi el s-a trezit pe podea. A urmat o discuţie lungă în care mă convingea că avînd puterile scăzute nu are nici o speranţă de supravieţuire. (…) Şi atunci a venit cel mai cumplit moment. Mi-am scos cureaua şi i-am dat-o. Acest moment mă urmăreşte de atunci (…) Nici azi nu ştiu cît am fost de vinovat (…) Cred că pentru el a fost o uşurare…”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu